1. توصیف متغیر ساختار سازمانی

متغیر ساختار سازمانی دارای سه بعد تمرکز، رسمیت و تخصص است که به تفکیک به آن­ها پرداخته شده است. امتیاز میانگین متغیر تمرکز ۴۰/۳ است به عبارتی این میانگین کمی بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است؛ درنتیجه چون با امتیاز ۱ فاصله دارد به نظر می­رسد این متغیر در جامعه آماری هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب (ساختار سازمانی غیر متمرکز) فاصله دارد. بنابراین باید مدیران شعب بانک­ها و موسسات مالی این موضوع را در نظر گیرند. از طرفی میانگین متغیر رسمیت ۰۵/۴ است یعنی این میانگین بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است در نتیجه چون این امتیاز با ۱ فاصله دارد بنابراین به نظر می­رسد این متغیر تا رسیدن به حد ایده­آل (عدم رسمیت) فاصله زیادی دارد. لذا مدیران شعب باید توجه ویژه­ای به این متغیر نیز داشته باشند. علاوه براین میانگین متغیر تخصص ۹۷/۲ است. امتیاز این میانگین کمتر از امتیاز میانگین مورد انتظار طیف (امتیاز ۳) است با این حال چون با امتیاز ۱) فاصله دارد باید برای رسیدن به حد ایده آل(تخصص­گرایی بیشتر) و حفظ آن در این حد، تلاش نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

          1. توصیف متغیر نوآوری خدمات

امتیاز میانگین متغیر نوآوری خدمات ۹۴/۳ است. بنابراین این امتیاز بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف است با این حال با حد ایده آل فاصله دارد. کمترین امتیاز مربوط به این مورد است که بانک ما می ­تواند روش­های خدماتی فعلی خودش را برای رفع نیازهای مشتریان تغییر دهد یا اصلاح نماید. در نتیجه مدیران برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید بدنبال تغییر و اصلاح روش­های خدماتی فعلی خود باشند.

          1. توصیف متغیر عملکرد سازمانی

امتیاز میانگین متغیر عملکرد سازمانی ۳۷/۳ است بنابراین این امتیاز بیشتر از میانگین مورد انتظار طیف است اما می­توان ادعا کرد که هنوز با حد ایده آل فاصله دارد در نتیجه باید مدیران شعب درجهت افزایش این متغیر تلاش کنند.
۵-۳) نتایج آزمون فرضیه ­ها

  • بین تمرکز و نوآوری خدمات در بانک­ها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

آماره t در مسیر ارتباطی بین تمرکز و نوآوری خدمات ۹۱/۲- است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-) قرار ندارد با اطمینان ۹۵ درصد می­توان بیان کرد که این فرضیه تایید می­ شود. با در نظرگرفتن آمار استخراجی از مدل تحقیق درحالت استاندارد مشخص شد که شدت ارتباط بین دو متغیر ۳۷۱/۰ – است. بنابراین هرچه میزان انعطاف­پذیری در تصمیم ­گیری و ارزیابی فعالیت­ها بیشتر باشد، نوآوری خدمات نیز افزایش نشان خواهد داد. تحقیقات مشابه زیادی در این زمینه انجام شده است برای مثال صفری و همکاران (۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران را انجام داده­اند. آن­ها به این نتیجه رسیده ­اند که بین تمرکز و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده ­اند که بین تمرکز و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.

  • بین رسمیت و نوآوری خدمات در بانک­ها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

آماره t در مسیر ارتباطی بین رسمیت و نوآوری خدمات ۹۱/۳- است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-) قرار ندارد با اطمینان ۹۵ درصد می­توان بیان کرد که این فرضیه تایید می­ شود. با در نظرگرفتن آمار استخراجی از مدل تحقیق درحالت استاندارد مشخص شد که شدت ارتباط بین دو متغیر ۴۲۴/۰- است. بنابراین هرچه میزان استاندارد شدن مشاغل درون سازمان کمتر باشد، نوآوری خدمات نیز افزایش نشان خواهد داد. تحقیقات مشابه زیادی در این زمینه انجام شده است برای مثال صفری و همکاران (۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران را انجام داده­اند. آن­ها به این نتیجه رسیده ­اند که بین رسمیت و نوآوری کارشناسان ستادی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده ­اند که بین رسمیت و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین نتایج این تحقیقات با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.

  • بین تخصص و نوآوری خدمات در بانک­ها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

آماره t در مسیر ارتباطی بین تخصص و نوآوری خدمات ۲۸/۱ است با توجه به اینکه این مقدار بین بازه (۹۶/۱+,۹۶/۱-)قرار دارد با اطمینان ۹۵ درصد می­توان بیان کرد که این فرضیه تایید نمی­ شود. ممکن است معنادار نبودن این رابطه به این دلیل باشد که امروزه سازمان­ها بر ادغام فشارهای خارجی (ناشی از محیط، رقبا و مشتریان)، و فشارهای داخلی (برای کارآمدی بیشتر) تاکید دارند و مدیریت زنجیره تامین در حال حاضر ماهیتی یکپارچه دارد. تحت چنین شرایطی تخصص کارکنان روش مناسبی برای ایجاد ایده­های خدماتی جدید نمی ­باشد. و پایگاه گسترده­تری از دانش نیاز است. داقرتی و همکاران (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان ساختار سازمانی و نوآوری خدمات در صنایع الکترونیک چین را انجام دادند و به این نتیجه رسیده ­اند که بین تخصص و نوآوری خدمات رابطه معناداری وجود ندارد. بنابراین نتایج این تحقیق با نتایج تحقیق حاضر همسو هستند.

  • بین نوآوری خدمات و عملکرد سازمانی در بانک­ها و موسسات مالی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...