ارتباط خنثی (عدم وجود ارتباط) بین این دو متغیر نیز از طریق برخی از پژوهش ها اثبات شده است. این پژوهش ها بیان می کنند که چون موقعیت عمومی شرکت و اجتماع بسیار پیچیده است، در نتیجه ارتباط مستقیمی بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی آن وجود ندارد (سیمسون، کوهر، ۲۰۰۲؛ تی سوت سورا، ۲۰۰۴).
۲-۲-۸ آثار رفتاری استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد
پژوهش های اندکی درباره های معیارهای غیر مالی ارزیابی عملکرد و ارتباط نسبی معیارهای مالی و غیر مالی انجام شده است؛ از این رو در این پژوهش آثار رفتاری استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد (بر مبنای معیارهای استفاده شده در پژوهش های هاپود و اوتلی بررسی می شود که عبارتند از:

    1. مطلوبیت رویه های ارزیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان (مطلوبیت رویه ها)؛
    1. اعتماد به صداقت روسا (هوپوود[۷۹]، ۱۹۷۲)(اوتلی[۸۰]، ۱۹۹۲، ۶۲۶)

وجود اعتماد بین اعضای سازمان، فاکتور مهم در فرایند ارزیابی عملکرد است؛ زیرا به افزایش ارتباط و تبادل اطلاعات میان کارکنان سازمان منجر می شود. (رِد[۸۱]، ۱۹۶۲، ۳).
در متون حسابداری مدیریت چندین مطالعه نشان دهنده آن است که بین ارزیابی عملکرد و اعتقاد کارکنان به روسا رابطه وجود دارد. (هوپوود، ۱۹۷۲) (لئو[۸۲]، ۲۰۰۱، ۳۶۹) (اوتلی، ۱۹۷۸، ۱۲).
پژوهش های زیر نیز به نقل از خداد حسینی و همکاران و حاجی کریمی و همکاران، آمده است. حاجی کریمی به نقل از پل فلن و جیم براونی (۲۰۰۵) تکامل اندازه گیری عملکرد را در چهار بخش توصیف کرد: توصیه ها، چهارچوب، سیستم ها، و اندازه گیری عملکرد بین سازمانی (خداداد حسینی، ۱۳۸۵).
به اعتقاد کاپلام و نورتن معیارهای ارزیابی عملکرد چندگانه راهی برای دستیابی به موفقیت های آینده است. (کاپلان[۸۳]، ۱۹۹۸). هوکو و همکاران بیان می کنند که به کارگیری سیستم ارزیابی عملکرد چندگانه، محرک فعالیت ها و کارهای مهم در سازمان است. بنابراین، معیارهای ارزیابی عملکرد چندگانه باعث ایجاد رضایت شغلی می شوند و پیامدهای رفتاری مثبت خواهند داشت. (هوکو[۸۴]، ۲۰۰۰، ۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲-۹ معیارهای غیر مالی ارزیابی عملکرد و مطلوبیت فرایند ارزیابی عملکرد
مطلوبیت فرایند ارزیابی عملکرد عبارت است از مطلوب بودن همه فرایندها و رویه های سازمانی که روسا برای ارزیابی عملکرد، بازخورد عملکرد و تعیین پاداش کارکنان استفاده می کنند؛ مانند ارتقا و افزایش. (لیند[۸۵]، ۱۹۹۸) (مک فارلین[۸۶]، ۱۹۹۲، ۶۲۶).
معیارهای غیر مالی ارزیابی عملکرد، به احتمال زیاد، از دیدگاه کارکنان ، دارای مطلوبیت خواهند بود. گستره و تنوع معیارهای غیر مالی ارزیابی با توجه به محیط عملیاتی کارکنان، متفاوت است. از آنجا که معیارهای غیر مالی گستره وسیعی از عملکرد و دستاوردهای کارکنان را پوشش می دهد، برای آنان دارای اهمیت زیادی است و ارزیابی عملکرد بر اساس این معیارها، برای آنان بسیار مطلوب خواهد بود.
۲-۲-۱۰ مسئولیت اجتماعی شرکت[۸۷] در کشورهای آسیایی
شرکت های آسیایی اغلب در پشت همتایان غربی خود از نظر شیوه های CSR عقب تر هستند. (KPMG,2005). با این حال، ظهور آزادسازی جهانی، ورود چند ملیت در بازارهای آسیایی، انتظارات مصرف کننده نسبت به کسب و کار، و ظهور گروه های فشار قوی مسئولیت اجتماعی شرکت ها در کشوهای آسیایی از جمله هند ساخته شده است. اما شرکت های آسیایی بیشتر فعالیت های CSR خود را در جامعه متمرکز می کنند. (PiC,2004).
۲-۲-۱۱ مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه سهامداران
رویکرد سازمان های کسب وکار به CSR صرفا نمایش نگرانی های اجتماعی به هشدار در محیط کسب و کار داخلی و خارجی است. این ترکیبات شناخته شده به عنوان نیروهای قوی ذی نفعان برای سعت بخشیدن عملکرد شرکت می باشد. (وود[۸۸]، ۱۹۹۱) با جهانی شدن مرزهای ملی و انقلاب فناوری اطلاعات، شرکت های تحت بررسی ذی نفعان مختلف از جمله تنظیم کننده ها، سرمایه گذاران، مشتریان، گروه های فشار و عموم مردم می باشد. (بریتیش و همکاران، ۲۰۰۲). عوامل مختلفی از جمله جلوگیری مشتریان از خرید محصولات شرکت، فروش سهام سهامداران و کارکنان و شکایت از مدافعان محیط زیست، همه این موارد به طور مستققیم بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارد که در واقع این حکم به دنبال روابط معنی دار و طولانی مدت با ذی نفعان است. (کلارک سون، ۱۹۹۵) بقاء و موفقیت شرکت به توانایی مدیران شرکت برای ایجاد ثروت کافی و رضایت برای سهامداران اصلی بستگی دارد. (کریشنا، ۱۹۹۲).
سهامداران اصلی شرکت عبارتند از: کارکنان، سهامداران، مشتریان، تامین کنندگان، جوامع و محیط طبیعی می باشد. (بارنی و هنسن[۸۹]، ۱۹۹۴، فونبورن[۹۰]، ۱۹۹۰)، اگر هر یک از گروه های ذی نفع اولیه، حمایت خود را از شرکت خارج کنند، عملیات شرکت به صورت منفی تحت تاثیر قرار می گیرد و شرکت هایی که ایجاد ارتباط با ذی نفعان اولیه شرکت می کنند فراتر از معاملات بازار به یک مزیت رقابتی دست می یابند. (CSM, 2001). (کومار[۹۱]، ۲۰۰۱). مدیریت موثر ذی نفعان کلیدی به عنوان یک ارزش با اعمال نفوذ عملکرد و کاهش هزینه های ذی نفعان وارد عمل می شود.
گردش مالی کارمند میزان استخدام، هزینه های آموزش، وفاداری کارکنان، کاهش هزینه های صدور گواهینامه کیفیت، روابط جوامع حمایتی و روابط سهامداران با ثبات و همچنین نوسانان بازار سهام را کاهش می دهد. (بریتیش، ۲۰۰۲، PiC, 2004).
به منظور دست یابی به پایداری در کسب وکار، شرکت ها باید ذی نفعان کلیدی موثر شرکت را شناسایی و با شناسایی نیازهای خود، و طراحی سیاست ها و شیوه های سازمانی به پایداری کمک نماید. بر این اساس، مسئولیت اجتماعی شرکت به سوی یک گروه ذی نفع به عنوان سیاست های شرکت، فرایندها و اِعمال نسبت به گروه های ذی نفع تعریف می کنند. و سهامداران اولیه، مسئولیت اجتماعی شرکت را به عنوان ذی نفعان کلیدی به رسمیت می شناسند. (فریمن[۹۲]، ۲۰۰۵).
۲-۲-۱۲ اندازه گیری مسئولیت اجتماعی شرکت
مطالعات گذشته در CSR اغلب برای استفاده اقدامات نامناسب از CSR مورد انتقاد قرار گرفت. محققان به منظور بررسی CSR از اقدامات مختلف استفاده می کنند: الف) اقدامات جانشین یک بعدی از جمله رتبه بند اعتبار شرکت در عملکرد کنترل آلودگی،(چن[۹۳]، ۱۹۸۰، ;فریمن و جاج[۹۴]، ۱۹۸۲) ب) رأی مسئولیت اجتماعی (چوچران[۹۵]، ۱۹۸۴) و ج) شاخص اعتبار شرکت های بزرگ(فرمبورن[۹۶]، ۱۹۹۰)، این اقدامات برای عدم توانایی به ترکیب مسائل مربوط به سهامداران مورد انتقاد قرار گرفته است. (اوپرله[۹۷]، ۱۹۸۵)برای غلبه بر این اقدامات، مطالعات اخیز (روف و همکاران[۹۸]، ۲۰۰۱) ابزارهای توسعه یافته CSR توسط سازمان های مختلف که به ارزیابی CSR از دیدگاه سهامداران می پردازد را مورد استفاده قرار داد. نزدیک به ۹۰ درصد از ۵۰۰ شرکت، CSR یا مسئولیت اجتماعی را در گزارش سالانه خود آشکار کرده اند. (کیندر و همکاران[۹۹]، ۲۰۰۵). با این حال، شرکت های آسیایی در پشت همتایان جهانی خود از لحاظ افشای CSR عقب تر هستند. دراین زمینه، این مطالعه اندزاه گیری جامع از CSR به سوی هر گروه ذی نفعان اصلی شامل مسائل اجتماعی، اخلاقی، حقوقی و اقتصادی بدست آمده می باشد. (هاندیکو[۱۰۰]، ۲۰۰۸)
۲-۲-۱۳ عملکرد مالی و غیر مالی شرکت
گریفین و ماهون (۱۹۹۷) ۵۱ مطالعه در رابطه با عملکرد شرکت انجام داده اند و دریافتند که اندازه شرکت، بازگشت دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، سن دارایی ها و بازده فروش از اقدامات عملکرد شرکت است که اغلب استفاده می شود. که در این میان اقدامات بازگشت دارایی یک اقدام معتبر از عملکرد شرکت ها می باشد. (برمن و همکاران[۱۰۱]، ۱۹۹۲). بر خلاف دیگر اقدامات حسابداری مانند بازده حقوق صاحبان سهام یا بازده فروش، بازگشت دارایی در شکرت اهرمی ایجاد نمی کند. از آن جا که درصد همبستگی با قیمت سهام، یک درصد بالاتر ست که به معنی ایجاد ارزش بیشتر برای سهامداران می باشد. علاوه براین، در شرکت های با دارایی های سنگین از جمله شرکت های تولیدی، درصد شاخص ها و عملکرد شرکت بهتر است. اندازه گیری عملکرد مالی شاخص های تاخیر و گرفتن عملکرد ناشی از دارایی های ملموس بیشتر است. (آنگ[۱۰۲]، ۲۰۰۳) اغلب آنها به درستی ثبت عملکرد از دارایی نامشهود مانند روابط مشتری، رضایت کارکنان، نوآوری، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و مانند آن است که منبع مهم مزیت رقابتی برای شرکت ها در زمان تاخیر و تبدیل به آن می باشد. (لِو[۱۰۳]، ۲۰۰۰) در مقابل اقدامات غیر مالی شرکت در طولانی مدت در موفقیت عامل شرکت مانند تحقیق و توسعه، رضایت مشتری، بازده فرایند کسب و کار داخلی، نوآوری و رضایت کارکنان و بهبود عملکرد از دارایی های نامشهود تمرکز می کند. (کاپلان[۱۰۴]، ۲۰۰۱). این درمان از دارایی های نامشهود باعث کاهش سود در سال جاری هر چند سود حاصل از ازاین سرمایه گذاری افزوده شدن به شرکت در طی یک دوره زمانی طولانی است.
توسط حسابداری برای بهبود عملکرد، اقدامات عملکرد غیر مالی شاخص های غیر مستقیم از عملکرد ارائه شده است که این شاخص ها تمرکز خود را بر عواقب عملکرد غیر مالی و نه از علل های عملکرد در نظر گرفته اند. (اتنر[۱۰۵]، ۲۰۰۰).
اقدامات عملکرد غیر مالی در طبیعت شرکت شامل ادراک مدیران از عملکرد شرکت در سهام بازار، سلامت کارکنان و ایمنی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه هستند.(ونکاترامان[۱۰۶]، ۱۹۸۷) از این رو، اقدامات عملکرد مالی همراه با اقدامات عملکرد غیر مالی برای ارزیابی عملکرد شرکت به طور همه جانبه مورد استفاده قرار گرفته است. (گوینداراجان[۱۰۷]، ۱۹۸۵).
۲-۲-۱۴ مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی و غیر مالی شرکت
روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی عمدتاً بی نتیجه است، اما روابط مثبت بین این دو در بسیاری از مطالعات نشان می دهد که جهت گیری ابزاری از اقدامات CSR گزارش شده است. (مارگولیس[۱۰۸]، ۲۰۰۳) گرایش ابزاری نسبت به CSR نشان می دهد که تراز دلخواه برای هدف اجتماعی با هدف کسب و کار که در آن CSR به عنوان یک ابزار استراتژیک برای پیشبرد هدف های اقتصادی شرکت در نظر گرفته شده است. نظریه پردازان مدیریت استدلال می کنند که با بهبود CSR به سوی ذی نفعان، عملکرد شرکت یافته است. (ووداک[۱۰۹]، ۱۹۹۷).
تاثیر ذی نفعان گرا – CSR بر عملکرد شرکت را می توان به کمک سه نظریه درک کرد: ۱) ساخت استنباط مصرف کننده ب) نظریه سیگنالینگ و ج) نظریه هویت اجتماعی. (برون[۱۱۰]، ۱۹۹۷).
نظریه ساخت استنباط مصرف کننده نشان می دهد که اگر یک مصرف کننده می داند که تولید کننده محصول یک شرکت مسئول است، می تواند تاثیر مثبت بر استنباط در مورد محصول داشته باشد.(برون داکین[۱۱۱]، ۱۹۹۷ ) چنین استنباطی حُسن نیت مصرف کننده را نشان می دهد که تحت تاثیر قصد خرید او قرار دارد. (گیلدئا[۱۱۲]، ۱۹۹۴) .
تئوری سیگنالینگ نشان می دهد که در شرایطی که عدم تقارن اطلاعات بین خریداران و فروشندگان وجود دارد، مصرف کنندگان برای تشخیص سیگنال اطلاعات در مقایسه با شرکت های دیگر ضعیف عمل می کنند. (گرینینگ و توربان[۱۱۳]، ۲۰۰۰) سیگنال هایی از قبیل ضمانت نامه (بولدینگ و کیرمانی[۱۱۴]، ۱۹۹۳) نشان می دهد که قابلیت اطمینان و کیفیت بالاتر محصولا، مصرف کنندگان را قادر به تصمیم گیری بن شرکت های دیگر می نماید. (مایگنان و فرِل[۱۱۵]، ۲۰۰۱)
تئوری هویت اجتماعی تاکید می کند که مفهوم خود فرد است که با عضویت در سازمان های اجتماعی مختلف بر آثار فردی هویت تاثیر گذار است. (اشفورت و میل[۱۱۶]، ۱۹۸۴؛ دوتون و همکاران[۱۱۷]، ۱۹۹۴).
تصویر خود کارکنان با تصویر و شهرت از کارفرمایان تحت تاثیر قرار می گیرد، (آکر[۱۱۸]، ۱۹۹۴؛ بلک[۱۱۹]، ۱۹۸۸) مصرف کنندگان خود را با سازمان و یا مارک های درگیر در تابعیت اختیاری شناسایی و سرمایه گذارای نهادی با مسئولیت اجتماعی شرکت ها همراه است. (گراوس و ووداک[۱۲۰]، ۱۹۹۴، توح و شیو[۱۲۱]، ۱۹۹۰).
روابط ذی نفعان موجب بهبود پتانسیل، بهبود عملکرد شرکت می گردد که تاثیر مثبت بر عملکرد شرکت دارند با توجه به توضیحات داده شده فرضیه ۱ تحقیق بیان گردید. (هوفلر و کلر[۱۲۲]، ۲۰۰۲؛ سِن و همکاران[۱۲۳]، ۲۰۰۶).
فرضیه اول: مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به سهامداران تاثیر مثبت بر عملکرد مالی و غیر مالی شرکت خواهد گذاشت.
به علت اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به شش گروه از سهامداران در نظر گرفته شده، ارتباط CSR بهسوی هر گروه از ذی مفعان و عملکرد شرکت را بررسی کردند: (هیس و پریریا[۱۲۴]، ۱۹۹۰)
مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان و عملکرد شرکت
این سیاست نسبت به کارکنان منعکس کننده قصد یک شرکت برای بدست آوردن نیازها و منافع کارکنان است. این سیاست نسبت به کارکنان مسائلی از قبیل روابط اتحادیه، مشارکت کارکنان در تصمیم گیری، سیاست دستمزد، شرایط کار، حذف کار اجباری نسبت به کارکنان را به تصویر کشیده است. با پیوستن به این استانداردها، شرکت می تواند نیاز کارکنان را برآورده، و منجر به افزایش عملکرد شغلی، عملکرد مالی و غیر مالی گردد. (کومار و همکاران[۱۲۵]، ۲۰۰۱)
گزارش موسسه اشاره می کند که سهامداران از جمله کارگران، مدیران شرکت، عموم مردم احساس می کنند که شرکت ها باید به استانداردهای کار بالاتر و کاهش موارد نقض حقوق بشر در محل کار پایبند باشند. (ساماویا[۱۲۶]، ۲۰۰۰)
مسئولیت اجتماعی شرکت عامل شهرت است و یک نیروی جذاب برای کارکندان بالقوه و فعلی است. (توربان و گرینینگ، ۱۹۹۷). شهرت اخلاقی به رضایت شغلی و ترک خدمت کارکنان کمک فراوانی به واکنش های مثبت کارکنان می نماید. از آن جا که کارمندان راضی با روحیه و انگیزه بالا کار می کنند به طور موثرتر و کارآمد به سطوح بالایی از کارایی سازمانی کمک می نماید. (ریوردان و همکاران[۱۲۷]، ۱۹۹۷) در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان مسائل گسترده تر نسبت به مسائل مربوط به مدیریت منابع انسانی و عملکرد شرکت را بهبود می بخشد. از این رو،
فرضیه فرعی اول: CSR نسبت به کارکنان بر عملکرد مالی و غیر مالی شرکت تاثیر گذار است.
۲-۲-۱۵ مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و عملکرد شرکت
ادراک مشتری نسبت به کیفیت محصول و ایمنی منجر به افزایش فروش و یا کاهش هزینه های مرتبط با روابط ذی نفعان می شود. (برمن و همکاران، ۱۹۹۷[۱۲۸]) ایمنی محصولات را عالی و کیفیت را بهبود می بخشد. واکنش شرکت به خرده فروش محصول برای شرکت اجتماعی غیر مسئولانه منفی است. (برومیلی و مارکوس[۱۲۹]، ۱۹۸۹).
هنگامی که مشتریان از یک محصول یا خدمات ناراضی هستند سرمایه گذاران درک می کنند که واکنش های منفی در قالب کاهش حمایت، دادخواهی را تحت تاثیر قرار می دهد. (برمن و همکاران[۱۳۰]، ۱۹۹۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...