" دانلود پایان نامه های آماده | اهداف پژوهش – 1 " |
“
بنابرین یکی از مشکلات اصلی سازمانها در دنیایی متحول و متغیری امروزی شناسایی عواملی است که میتواند در بروز رفتار شهروندی سازمانی که یکی از پدیدههای نوظهور درزمینۀ رفتار سازمانی است تأثیر بگذارد. در مکاتبات اولیه مدیریت افراد با رفتارهای ارزیابی میشوند که در شرح شغل و شرایط احراز از شغل انتظار میرفت ولی امروز رفتارهای فراتر از آن ها مدنظر قرارگرفته است. این رفتارها با مفاهیم رفتار خودجوش، رفتارهای فرا نقشی و داوطلبانه و یا رفتار شهروندی سازمانی مدنظر قرار گرفتهاند. برخلاف گذشته که از افراد سازمانی انتظار میرفت تا در حد نقشهای رسمی عمل کنند در قراردادهای روانشناختی جدید رفتارهای فراتر از نقش مورد انتظار است.
سازمانهای امروزی نیاز به انعطافپذیری برای موفقیت و پاسخگویی به محیط و مواجهه با رقبا دارند. رفتار شهروندی سازمانی نوعی رفتار است که ضمن ایجاد منافع همچون بهرهوری بیشتر، کیفیت جامعه و بهبود کیفیت زندگی کاری میتواند در جهت ایجاد این مزیت گامی مهمی بردارند.
سازمانها بدون تمایل افراد به همکاری قادر به توسعه اثربخشی خود نیستند. تفاوت همکاری خودجوش و همکاری اجباری از اهمیت فراوان برخوردار است، چراکه در حالت اجباری فرد وظایف خود را در راستای مقررات و قوانین و استانداردهای تعین شدهای سازمان و صرفاً در حد رعایت الزامات انجام میدهد، در حالی که در همکاری خودجوش و آگاهانه افراد کوششها، انرژی و بصیرت خود را برای شکوفایی تواناییهای خود به نفع سازمان به کار میگیرند. در این حالت افراد معمولاً از منافع شخصی خود میگذرند و مسئولیتپذیری در راستای منافع دیگران را در اولویت قرار میدهند (زارعی متین و همکاران، ۱۳۸۵). اهمیت و ضرورت رفتار شهروند سازمانی برای اثربخشی سازمانها مدتها است که توسط مدیران درک شده است؛ اما بااینحال پژوهشهای انجامشده در مورد عوامل خاصی که باعث افزایش رفتار شهروند سازمانی در محیطهای سازمانی متفاوت میشوند انگشتشمارند.
اما نیازهای امروزی سازمانها و شرایط رقابتی در عصر جهانیشدن، از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظار میرود بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت کند. به عبارت دیگر ساختار رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرا نقش کارکنانی است که در سازمان فعالیت میکنند و در اثر این رفتارهای آنان اثربخشی سازمانی بهبود مییابد. (بینستوک و همکاران، ۲۰۰۳).
بررسی رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی به چند دلیل اهمیت دارد: اولاً: تأکید بر روی رفتار شهروندی سازمانی میتواند تعارضات ناشی از ابهام در انتظارات شغل را به حداقل برساند. ثانیاًً: رفتار شهروندی سازمانی از طریق تأکید بر رفتارهای فرا شغلی، نیاز به تخصیص منابع کمیاب را کاهش میدهد. ثالثاً: مؤسسات آموزشی از طریق تعیین و بررسی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی میتوانند محیطی را ایجاد کنند که رفتار شهروند سازمانی را تشویق و بروز آن را تسهیل کند و در این محیط تسهیلکننده های رفتار شهروند سازمانی را افزایش و موانع آن را کاهش دهند. رابعاً: به مدیران آموزش عالی فرصت میدهد تا درک عمیقتری از عوامل رفتار شهروندی سازمانی و متغیرهای شغلی و سازمانی مربوط به آن پیدا کنند (ایژار اپتلاتکا[۵۴]، ۲۰۰۹).
با توجه به این موارد، ضرورت دارد میزان رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل بررسی شود تا اگر میزان موجود در حد مطلوب نباشد به دنبال عوامل مرتبط با آن ازجمله فرهنگسازمانی و جوسازمانی رفت، در صورت وجود رابطه معنیدار بین این دو متغیر و رفتار شهروندی سازمانی، راهکار مناسبی را جهت ارتقاء این رفتارها در سازمان ارائه داد.
با در نظر گرفتن چنین ویژگیهایی میتوان موارد ذیل را بیانگر اهمیت تحقیق دانست:
-
- با مشخص شدن ارتباط بین فرهنگسازمانی و جوسازمانی با رفتار شهروندی سازمانی، میتوان گامی در جهت شناسایی عوامل ایجادکنندهای رفتار شهروندی سازمانی و عوامل اثرگذار بر آن و درنهایت بهبود کیفی عملکرد اعضاء هیئتعلمی را تحت بررسی قرارداد.
-
- شرایط سازمانی مناسب را برای بروز رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی فراهم کرد.
- اگر رفتار شهروندی سازمانی، جوسازمانی و فرهنگسازمانی را به عنوان عوامل تأثیرگذار و ضروری در عملکرد سازمانی بدانیم، در این صورت این عوامل ضروری باید مدیریت شود و برای مدیریت آن نیاز به درک و شناخت روشن از آن ها میباشد؛ بنابرین پژوهش حاضر میتواند پشتوانهای ارزنده برای درک رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگسازمانی و جوسازمانی و متعاقب آن مدیریت صحیح این متغیرها باشد.
اهداف پژوهش
۱-۴-۱- هدف کلی:
هدف کلی پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطهگری جوسازمانی در دانشگاه کابل میباشد.
۱-۴-۲- اهداف فرعی پژوهش:
-
- بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل.
-
- بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و جوسازمانی دانشگاه کابل.
-
- بررسی رابطه بین جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل.
-
- بررسی رابطه بین جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با کنترل متغیر فرهنگسازمانی.
-
- تعیین میزان رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل.
- تعیین بعد غالب فرهنگسازمانی در دانشگاه کابل.
۱-۵- سؤالات پژوهش
-
- آیا بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل رابطهای وجود دارد؟
-
- آیا بین فرهنگسازمانی و جوسازمانی دانشگاه کابل رابطه معناداری وجود دارد؟
-
- آیا بین جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل رابطه معناداری وجود دارد؟
-
- آیا جوسازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نقش واسطهگری را ایفا میکند؟
-
- رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کابل به چه میزان است؟
- بعد غالب فرهنگسازمانی در دانشگاه کابل کدام است؟
۱-۶–تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱- تعاریف نظری
۱-۶-۱-۱- فرهنگسازمانی:
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 04:10:00 ب.ظ ]
|