"تحقیق-پروژه و پایان نامه – اجزاء اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد – 8 |
“
Juran, 1992
GAO, 1991
Hendricks and Singhal, 1990
Gunasekaran, 2002
NIST, 2002
Sila, 2007
اصول اندازه گیری عملکرد
اصول اندازه گیری عملکرد به طور خلاصه شامل موارد ذیل می شود:
- اندازه گیری عملکرد نیاز به تطبیق شدن با استراتژی سازمان دارد.
نقطه شروع، مشخص نمودن آنچه که شما میخواهید اندازه گیری نمایید میباشد. ایجاد نمودن پهنه وسیعی از اندازهها که همه فعالیتهای سازمان را میپوشاند، کافی نمی باشد و این عمل بیشتر مصرف نمودن منابع است و می تواند گیجکننده باشد و بیشتر باید بر روی آن چیزهایی که واقعاً مهم هستند تمرکز شود. اندازه گیریهای انجام شده باید انتخاب کننده باشند، این عمل بستگی به دید، رسالت و استراتژی سازمان دارد.
- اندازه گیری زیرواحدها باید به طور پیوسته در پهنه اندازه گیریهای انجام گیرد.
به طور مشابه هیچ قسمتی از سازمان نباید از روش اندازه گیری خارج شود. اگر روش با برنامه و استراتژی سازمان تطبیق داده شود، این عمل یک سیگنال میفرستد که قسمت هایی از سازمان که مرکزی و یا مهم در دستیابی به رسالت سازمان نیستند، را جدا می نماید. اگر این چنین است پس چرا آن ها وجود دارند؟
- روش اندازه گیری باید الزامآور باشد.
ابتدا ضروری است که مدیران ارشد سازمان به طور کامل روش اندازه گیری را پشتیبانی نماید. آن ها این عمل را به وسیله ارائه اطلاعاتی که واقعاً مفید هستند انجام خواهند دارد. اطلاعات به دستآمده باید در تعیین سیاست و گرفتن تصمیات مفید باشد. این روش اندازه گیری در صورتی که به طور دقیق با رسالت و استراتژی سازمان مطابقت داشته باشد، باید حفظ و نگهداری شود. موفقیت این روش در صورتی است که مدیران سازمان با طبیعت و اهداف روش اندازه گیری ارتباط برقرار نمایند.
- اندازه گیری باید روی عملکرد اثرگذار باشد.
لازم است تجزیه و تحلیل به طور کامل انجام گیرد و حلقه بازخور برای مطمئن ساختن از آنکه اندازه گیری عملکرد تجزیه و تحلیل شده است و تبدیل آن به عمل و رفتاری که طبیعت فعالیت و عملکرد را تغییر میدهد وجود داشته باشد. اندازه گیری باید عملکرد را بهبود دهد. بعضی وقتها پیوند و ارتباط میان اندازه گیری و تغییر رفتار کاملاً مستقیم است. برای مثال وقتی که اندازه گیری به عنوان پایه ارزیابی و ارزشیابی یا برنامه پاداش مالی کار گروهی/شخصی مورد استفاده قرار میگیرد.
- اندازه گیری باید قابل اطمینان باشد.
منفعت اندازه گیری اغلب وابسته به قابلیت اطمینان و مقایسه پیش بینیهاست. بنابرین مشخصنمودن پیش بینیهایی که می توانند قابلیت اطمینان در دوره های زمانی مطلوب ایجاد نمایند، مهم است (Kaplan,R.S. and Norton, 1997).
اجزاء اصلی و مراحل اجرای مدیریت عملکرد
الگوی مدیریت عملکرد که در شکل زیر نشان داده شده است، شامل سه جزء اصلی میباشد:
-
- طرحریزی عملکرد: شامل تعیین اهداف عملکردی در سطوح مختلف سازمانی، شناسایی فعالیتهای لازم در راستای دستیابی به نتایج مورد انتظار و انجام سازماندهی مناسب.
-
- اندازه گیری عملکرد: فرآیندی که میزان پیشرفت را درجهت کسب اهداف تعیین شده ارزیابی می کند و شامل اطلاعات مربوط به کارایی منابع تبدیل شده به خروجیها ( کالا و خدمت )، کیفیت این بروندادها، و نتایج میباشد.
- بهبود عملکرد: مجموعه ای از یک یا چند فعالیت یا پروژه هماهنگ که جنبه اصلاحی و یا پیشگیرانه دارد.
شکل ۱۰-۲: اجزای اصلی مدیریت عملکرد ( پرویز راد، ۱۳۸۱: ۴۵)
در این راستا برای اجرای مدیریت عملکرد دریک سازمان معمولاً مراحل زیر انجام میگیرد:
مرحله (۱): تعیین رسالت سازمان و اهداف عملکردی استراتژیک.
مرحله (۲): ایجاد مسئولیت پذیری در برابر عملکرد.
مرحله (۳): برقراری نظام یکپارچه اندازه گیری عملکرد.
مرحله (۴): ایجاد فرایند یا نظامی برای گردآوری داده ها به منظور ارزیابی عملکرد.
مرحله (۵): فراهم آوردن فرایند یا نظامی برای تحلیل، بازنگری و گزارش کردن داده های مربوط به عملکرد.
مرحله (۶): تدارک دیدن نظام یا فرآیندی جهت استفاده از اطلاعات مربوط به عملکرد (پرویز راد، ۱۳۸۱).
مدیریت عملکرد، یکی از مهمترین فرآیندهای استراتژیک سازمانها و جوامع عصر نوین بشمار می آید و طراحی مکانیزم های ارزیابی عملکرد کارآ و مؤثر از جمله مهمترین خواستهای هر سازمان و جامعهای بشمار می آید.
سازمان های جهان، مدیران و رهبران سازمانی در پی ارتقا و بهبود عملکرد سازمان های خویش میباشند. عملکرد سازمان ترکیب گسترده ای از دریافتیهای غیرملموس، همچون افزایش دانش سازمانی و هم دریافتیهای عینی و ملموس، همچون نتایج اقتصادی و مالی است. عملکرد سازمانی مفهوم گسترده ای است که آنچه را شرکت تولید می کند و نیز حوزه هایی را که با آن ها در تعامل است در بر میگیرد. به عبارت دیگر عملکرد سازمانی شاخصی است که چگونگی تحقق اهداف یک سازمان یا مؤسسه را اندازه گیری می نماید (Ho, 2008: 109).
رویکردهای سنجش عملکرد
در سنجش عملکرد دو رویکرد عمده وجود دارد: عینی و ذهنی و هر دو رویکرد دارای محاسن و معایب خاص خود هستند (Alen & et al., 2008: 63). مقیاسهای عینی بیشتر واقعی هستند، اما از نظر قلمرو پوششی محدود با داده های مالی هستند و دیگر ابعاد سازمانی را تبیین نمیکنند. از طرف دیگر، مقیاسهای ذهنی کمتر
-
- –Humane Resource Management ↑
-
- . Terminology ↑
-
- . Burack & Smith ↑
-
- . Foulkes & Livernash ↑
-
- . Klatt, Murdick & Schuster ↑
-
- . Fisher, Schoenfeldt & Shaw ↑
-
- –Singer ↑
-
- . Margaret & kavlin ↑
-
- . Pace.Smith & Mills ↑
-
- ۱٫Dick Grote ↑
-
- ۱٫Whiz Kids ↑
-
- ۲٫Robert MacNamara ↑
-
- ۳٫Edward Deming ↑
-
- ۴٫Peter Drucker ↑
-
- ۵٫J.M.Juran ↑
-
- ۶٫ Peter Crosby ↑
-
- ۷٫Tom Peters ↑
-
- ۸٫Total Quality Management (TQM) ↑
-
- ۹٫Malcom Baldrige ↑
-
- ۱۰٫Government Performance ,1996 ↑
-
- ۵٫Keli and vand ↑
-
- ۶٫Morfi and Viliamz ↑
-
- ۷٫Between-person decisions ↑
-
- ۸٫Witihin-Person decisions ↑
-
- ۹٫Systems Maintenance ↑
-
- ۱۰٫Documentation ↑
-
- ۱٫kural ↑
-
- ۲٫Harvi and Boin ↑
-
- ۲٫Productivity ↑
-
- ۳٫Efficiency ↑
“
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-09-16] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|