" مقاله های علمی- دانشگاهی | ۳-۲) روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات – 5 " |
“
بنابرین با توجه به مطالب مذکور، میتوان گفت که پژوهش حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع ارتباط، همبستگی میباشد.
۳-۲) روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات
هر پدیده از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است. یافتن پاسخ و راه حل برای مسئله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق مطرح شدهاند را آزمون کرد. هر پژوهشگر باید با توجه به ماهیت مسئله و فرضیه های طراحی شده یک یا چند ابزار را طراحی کند و پس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها از آنها در جهت جمع آوری داده ها بهره جوید تا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده ها، بتوان در مورد فرضیه ها قضاوت کرد.(همان منبع: ۱۵۹)
۳-۲-۱) پرسشنامه
یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی پرسشنامه است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع، امکان پذیر میسازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گسترهی جغرافیای زیادی برخوردار باشد یا افراد جامعهآماری و نمونه آن زیاد باشند، معمولا از پرسشنامه استفاده می شود. (همان منبع، ۱۷۹)
ابزار پژوهش حاضر نیز پرسشنامه میباشد. پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالات با بهره گرفتن از تکنیک های خاص و نیز مقیاس ها به گونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر از جامعه یا نمونه مورد مطالعه را گردآوری کرد. این سؤال ها که هر یک درباره یکی از ابعاد و یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است، باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آن چه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یا عضو جامعه و نمونه طلب می کند، مشخص نماید (همان منبع، ۱۸۰)
در این تحقیق ، از پرسشنامه برای به دست آوردن و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز درباره فرضیه های تحقیق استفاده شده است که در جدول ۳-۱ ترسیم شده است.
جدول ۳-۱- ساختار پرسشنامه
متغیر تعداد سئوالات استراتژی های سیستم محور ۱-۴(۴ سئوال) ۱- در شرکت، نظارت دقیق و نزدیکی برای کم کردن خطا وجود دارد.
۲- شرح شغل در شرکت شفاف و دقیق است.
۳- ارزیابی عملکرد در شرکت بر اساس نتایج اکتسابی شما میباشد.
۴- شما در محیط کار احساس خستگی را به دلیل تکراری بودن فرایند کاری خود دارید.
استراتژی های انسان محور ۵-۸(۴ سئوال) ۵- در شرکت، به کارکنان بنا به دانشی که دارند اختیارات داده می شود
۶- در شرکتوسعه و آموزش منابع انسانی، بسیار بالا میباشد.
۷- شرکت به دنبال جذب کارکنان خلاق با تواناییهای بالا میباشد
۸- شرکت ، برای کارکنان خود برنامه کاری متنوعی را در نظر دارد
۵- در شرکت، به کارکنان بنا به دانشی که دارند اختیارات داده می شود
۶- در شرکتوسعه و آموزش منابع انسانی، بسیار بالا میباشد.
۷- شرکت به دنبال جذب کارکنان خلاق با تواناییهای بالا میباشد
۸- شرکت ، برای کارکنان خود برنامه کاری متنوعی را در نظر دارد
استراتژی های ترکیبی ۹-۱۲(۴ سئوال) ۹- نظارت و اختیارات در شرکت در حد بینایین و تعریف شده میباشد
۱۰- در ارزیابی های که در شرکت صورت میگیرد هم نتایج و هم اقدامات کاری شما در نظر گرفته می شود.
۱۱- شرکت برای بالا بردن سطح دانش هم از گفت و گو و هم از پایگاه داده استفاده می کند.
۱۲- محیط کاری در شرکت منعطف میباشد.
درک نیاز مشتریان ۱۳-۱۵(سه سئوال) ۱۳- شرکت از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به خوبی استفاده میکند
۱۴- شرکت، به دنبال شناسایی نیازهای و سلایق مشتریان میباشد
۱۵- شرکت، همواره ارتباط مناسبی را برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود از مشتریان دارد.
رضایت مشتریان ۱۶-۱۸(سه سئوال) ۱۶- شرکت یکی از هدف خود را لذت بردن مشتریان از دریافت محصولات و خدمات خود میداند
۱۷- شرکت همواره به دنبال سنجش کیفیت محصولات خود از طریق دریافت بازخور از میزان رضایت مشتریان میباشد.
۱۸- همواره در ارتباطات با مشتریان ادب و احترام در شرکت حکم فرما میباشد
پاسخگویی ۱۹-۲۱(سه سئوال) ۱۹- شرکت به سرعت به مشکلات مشتریان پاسخ میدهد.
۲۰- شرکت در ارائه خدمات پس از فروش خوب عمل میکند
۲۱- شرکت به تعهدات با مشتریان پایبند است
۳-۳) روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۳-۱) روایی پرسشنامه
در تحقیق حاضر برای تعیین روایی از نظر خبرگان مدیریت دانش و رفتار مصرف کننده استفاده شده است.
۳-۳-۲) پایایی پرسشنامه
ملاک پایایی درباره این که شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد داده های دقیق موثقی را استخراج میکند و یا شیوه یا ابزار جمع آوری تا چه حد درست و باثبات است و نتایج همسان به دست میدهد، اطلاعاتی را فراهم میکند. (همان منبع، ۲۰۶-۲۰۵)
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 07:01:00 ب.ظ ]
|