دمای خروجی توربین توسط شش ترموکوپل از نوع دو کاناله اندازه‌گیری می‌شود ترموکوپل‌های فوق در انتهای توربین و در مسیر گاز داغ خروجی نصب شده‌اند. هدف از بکارگیری ترموکوپل‌ها‌‌ در این محل کنترل دمای گازهای خروجی و توزیع آنها مطابق با داغ‌ترین ناحیه می‌باشد. دمای واقعی خروجی توربین با میانگین‌گیری از شش ترموکوپل فوق و تصحیح آن با دمای ورودی کمپروسور (TETC) صورت می‌گیرد. گاز داغ از طرف محفظه‌ها‌‌ی احتراق که در دو سمت چپ و راست قرار‌دارند. وارد توربین شده وبه اولین ردیف پره‌ها‌‌ی توربین برخورد‌می‌کند، جهت حرکت گازهای داغ در جهت محور توربین می‌باشد. با توجه به توضیحات داده‌شده انتظار می‌رود که حداکثر دمای گاز خروجی بعد از ردیف چهارم توربین، در همان جهت گازهای ورودی باشد. اما مسیر واقعی گاز یک زاویه ۴۵ درجه را با مسیر گازهای ورودی می‌سازد. ترتیب نصب ترموکوپل‌ها‌‌ی خروجی به نحوی ‌است. که پدیده فوق‌الذکر مد‌نظر قرار گرفته ‌شود [۷].
داده‌ها‌‌ی فنی TETC
دمای TET توسط شش ترموکوپل دو جفتی از جنس نیکل-کرم-نیکل، که به‌طور یکنواخت در محیط دیفیوزر یا منتشر کننده نصب‌شده‌اند اندازه‌گیری می‌شود. هر کدام از ترموکوپل‌ها‌‌ دارای دو خروجی A و B می‌باشند که میانگین حسابی مقادیر شش ترموکوپل خروجی A برای کنترل سیستم بکار گرفته می‌شود. از آنجایی که هیچ سنسوری بطور مستقیم نمی‌تواند در مسیر گاز داغ ورودی به توربین با دمای ۱۰۷۰ درجه سانتی‌گراد (بار پایه) و ۱۰۹۰ درجه سانتی‌گراد (حداکثر بار) اندازه‌گیری نماید. لذا از مقدار میانگین شش خروجی A برای شاخص تنش‌ها‌‌ی حرارتی[۶۸]۱ استفاده می‌ شود [۲].

۲-۴-۳ وظایف نظارتی[۶۹]
“OIU” مدیریت تمامی فرامین و اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم‌ها‌‌ و اجزاء مجموعه توربین ژنراتور V94.2 را به عهده‌‌دارد. بعد از صدورفرامین، پارامترها و نقاط تنظیم با بهره گرفتن از موس و یا صفحه کلید “OIU” تنظیم می‌گردد. وضعیت تجهیزات توسط مانیتور “OIU” در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد‌. تمامی آلارم‌ها‌‌ از طریق مانیتور و چاپگر “OIU” مدیریت می‌شوند. صفحات گرافیکی اجازه نظارت کامل بر توربین ژنراتور V94.2 را با نمایش دینامیکی و زنده به بهره‌بردار می‌دهد. وضعیت تجهیزات با سمبل‌ها‌‌ی رنگی نمایش داده‌‌‌می‌‌شوند. بطور مثال وضعیت‌ها‌‌ی مختلف از قبیل در حال کار بودن، متوقف بودن و یا در دسترس نبودن تجهیزات همچنین آلارم‌ها‌‌ با سمبل‌ها‌‌ی رنگی و تغییر رنگهای ویژه مشخص می‌شوند. صفحات مختلفی برای نمایش مرتبط با گروه‌ها‌‌ و زیر گروه‌ها‌‌ی کنترلی[۷۰] در دسترس می‌باشند.
مهمترین صفحات گرافیکی نظارت عبارتند از :

    • نظارت کلی بر توربین
    • برنامه راه انداز و مراحل آن
    • برنامه خاموشی و مراحل آن
    • کنترل کننده سوخت
    • سیستم جرقه‌زنی گاز
    • سیستم سوخت گاز
    • سیستم سوخت گازوئیل
    • سیستم تخلیه
    • نظارت محفظه احتراق
    • سیستم روغن کاری و “Jacking”
    • سیستم تریپ روغن
    • سیستم هیدرولیک
    • سیستم هوای ورودی[۷۱]
    • سیستم بلوآف
    • سیستم حلقه بسته خنک کن آب
    • خشک‌‌کن هوا
    • سیستم‌ها‌‌ی الکتریکی
    • تحلیل تریپ
    • لیست صفحه آلارم
    • آزمایش تریپ
    • نظارت بر لرزش
    • صفحه نمایش

به‌منظور دستیابی به نوعی افزونگی در وظایف نظارتی، برخی از نمایشگرهای آنالوگ و دیجیتال را در یک بکاپ پانل ایجاد نموده‌اند. این بکاپ پانل به عنوان یک پشتیبان “OIU” عمل‌می‌کند و در صورت خرابی، کامپیوتر می‌تواند؛ برخی از وظایف آن را به‌عهده بگیرد. بکاپ پانل در اتاق فرمان اصلی نیروگاه و در کنار”OIU” قرار‌‌دارد. برخی از فرمان‌ها‌‌ی اساسی می‌تواند از طریق بکاپ پانل مرسوم اعمال‌شود، همچنین بعضی از پارامترهای اصلی و نقاط تنظیم را می‌توان به کمک این بکاپ پانل انجام‌داد.
لیستی از فرمان‌ها‌‌ در زیر بیان‌می‌شود:

    • فرامین راه‌اندازی و خاموشی
    • تریپ توربین
    • انتخاب نوع سوخت
    • فرمانهای سنکرونیزاسیون
    • نقطه تنظیم افزایش/کاهش بار
    • نقطه تنظیم سرعت( افزایش/کاهش)

بعضی از نمایش‌ها‌‌ی اصلی روی بکاپ پانل به صورت نمایشگر‌ها‌‌ی آنالوگ، دیجیتال وچراغ‌ها‌‌ی LED میباشند.
لیستی از این نمایش‌ها‌‌ به شرح زیر می‌باشد:

    • سنکروسکوپ[۷۲]
    • ولت‌متر دوبل
    • فرکانس‌متر دوبل
    • سرعت توربین
    • بار تولیدی
    • شماره گام[۷۳]

درحدود ۵۰ آلارم اصلی را از طریق پانل میتوان مدیریت‌کرد.
۲-۴-۴ وظایف حفاظتی
GTCMPS94 وظایف حفاظتی ویژه‌ای را برای توربوژنراتور V94.2 و سیستم‌ها‌‌ی جانبی و کمکی آن تحقق بخشیده‌است. حفاظتهای ژنراتور و سایر تجهیزات الکتریکی در GTCMPS94 پیاده سازی نشده‌است، بلکه در تابلوهای جداگانه‌ای همراه با تجهیزات کنترل و در محدوده تجهیزات مجموعه توربین و ژنراتور ارائه می‌شوند‌. حفاظت سرعت بالا استفاده از مدارهای حدی، سخت افزاری شامل شمارنده‌ها‌‌ی سریع و مقادیر حدی نرم افزاری، طراحی و ساخته ‌شده ‌است‌. برای هر شمارنده اصلی، که در کارت افزونه مربوطه قرار‌‌دارد یک برنامه قابل‌اجرا برای آزمایش اضافه دور یا سرعت بالا قرار داده ‌شده‌است. که توسط بهره‌بردار قابل‌اجرا می‌باشد این برنامه هنگام ‌‌‌بهره‌برداری عادی توربین‌گاز، صحت عمل سخت افزار و نرم افزار مدار حفاظت را آزمایش‌می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...