مدیریت سبد پروژه.
به منظور تقویت این نقاط ضعف و ایجاد همبستگی معنادار این ۵ وظیفه با ایجاد بسترهای مدیریت دانش، خلاصه‌ای از راهکارهای ارائه شده در بخش ۴-۲-۴، جهت اصلاح این نقاط ضعف ارائه می‌گردد:
تقویت نقاط ضعف بایگانی پیشینه پروژه:
آموزش مدیریت دانش؛
ایجاد فرایندهای استاندارد مستندسازی؛
آشنایی سازمان و تیم‌های پروژه با مزایای مستندسازی؛
مدیریت ارتباطات پروژه.
راهکار دیگری که در این زمینه می‌توان پیشنهاد نمود، حرکت از دفتر مدیریت پروژه اداری- پشتیبان به سمت دفتر مدیریت پروژه دانش‌محور- مربی می‌باشد؛ بنابراین سازمان‌ها می‌توانند جهت پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه گام‌های ذیل را طی نمایند:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

آموزش گستره دانش مدیریت پروژه (PMBOK)؛
پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه اداری- پشتیبان؛
پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه دانش‌محور- مدیر اطلاعات؛
پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه دانش‌محور- مدیر دانش؛
پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه دانش‌محور- مربی.
تقویت نقاط ضعف آموزش مدیریت پروژه:
آموزش مستندسازی؛
آموزش مقدماتی مدیریت پروژه؛
آموزش تکنیک‌های پیشرفته مدیریت پروژه؛
آموزش نرم‌افزارهای مرتبط؛
آموزش جهت شرکت در آزمون حرفه‌ای مدیریت پروژه؛
آموزش جهت شناخت نیازهای راهبردی.
تقویت نقاط ضعف تعهد وظایف اداری پروژه:
آموزش مدیریت ارتباطات پروژه.
تقویت نقاط ضعف مساعدت در استخدام و بکارگیری تیم پروژه:
آموزش مدیریت منابع انسانی؛
آموزش مدیریت ارتباطات.
تقویت نقاط ضعف مدیریت سبد پروژه:
آموزش مدیریت سبد پروژه؛
استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری مدیریت سبد پروژه.
۵-۳-۲- پیشنهادهایی جهت تحقیقات آتی
توصیه می‌گردد که پژوهش‌های آینده در قلمرو موضوعی پایان‌نامه‌ی حاضر در موضوعات ذیل انجام گردد:
چگونگی پیاده‌سازی مدیریت دانش پروژه‌ها در شرکت‌های مهندسی-پیمانکاریِ صنعت نفت ایران از طریق دفتر مدیریت پروژه؛
بررسی میزان سودمندی مدیریت دانش پروژه‌ها در تعالی در اهداف کسب و کار سازمان‌های پروژه‌محور؛
بررسی مدل‌های سنجش بلوغ مدیریت دانش در دفتر مدیریت پروژه سازمان‌های پروژه‌محور؛
ارائه مدل موفقیت مدیریت دانش متناسب با بلوغ سازمان جهت دستیابی به موفقیت پروژه به وسیله دفتر مدیریت پروژه.
۵-۴- محدودیت‌های تحقیق
محدود بودن تعداد جامعه آماری (تعداد سازمان‌های کارفرما، مشاور، پیمانکار و مدیر طرح) به علت نوظهور بودن دفاتر مدیریت پروژه در سازمان‌های پروژه‌محور ایران؛
عدم آشنایی مناسب برخی سازمان‌ها با خدمات و وظایف دفتر مدیریت پروژه و مدیریت دانش؛
عدم پاسخگویی برخی سازمان‌ها به ابزار تحقیق؛
عدم سهولت دسترسی به سازمان‌های جامعه آماری به علت پراکندگی جغرافیایی و مشکلات رفت و آمد.
۵-۵- جمع‌بندی
آنچه در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کلی آزمون‌های انجام شده در رابطه با متغیرهای مستقل و وابسته می‌توان عنوان کرد این است که یک رابطه خطی بسیار قوی بین موجودیت دفتر مدیریت پروژه و ایجاد بسترهای پیاده‌سازی مدیریت دانش پروژه برقرار می‌باشد و هرچه ویژگی‌های این دفتر از قبیل روش‌ها و استانداردهای مدیریت پروژه، مشاوره و ارشاد مدیریت پروژه، بایگانی پیشینه‌ پروژه، همکاری منابع انسانی و کارمندان، آموزش مدیریت پروژه، حمایت اداری پروژه و مدیریت سبد پروژه پررنگ‌تر باشد این تأثیر نمود بیشتری خواهد داشت. از میان کارکردهای دفتر مدیریت پروژه، روش‌ها و استانداردهای مدیریت پروژه بیشترین و آموزش مدیریت پروژه کمترین میزان موجودیت را در سازمان‌ها داشته‌اند. از بین مؤلفه‌های بسترهای مدیریت دانش نیز فرهنگ سازمانی دارای بیشترین و مؤلفه‌ی ساختار دارای کمترین میزان موجودیت در سازمان‌های تحت مطالعه بوده است. همچنین در میزان موجودیت کارکردهای دفتر مدیریت پروژه و موجودیت بسترهای پیاده‌سازی مدیریت دانش پروژه با توجه به سطوح مختلف فعالیت و انواع بخش‌های اقتصادی در سازمان‌های پروژه‌محور صنعت نفت تفاوت معناداری مشاهده نشد.
۵-۶- سخن آخر
مدیریت نوین بحث می‌کند که سازمان‌ها باید دائماً در حال یادگیری باشند و امروزه، سازمانی موفق است که کارکنان آن در جهت افزایش سطح دانش، بینش و آگاهی و نوآوری خود بکوشند. اگرچه سازمان‌های پروژه‌محور معمولاً به دنبال موفقیت در ابعاد نتایج پروژه هستند، ولی سازمان‌هایی که به دنبال رشد دائمی و پایدار می‌باشند موفقیت را در بعد دیگری -که آن را یادگیری می‌دانند- جستجو می‌کنند. یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، هر دو نقش اساسی و استراتژیک در موفقیت سازمان دارند و یادگیری سازمانی نیازمند مدیریت دانش می‌باشد. این دو سازمان را قادر می‌سازند تا سریع‌تر و مؤثرتر از رقبای خود به تحصیل و به‌کارگیری دانش بپردازند که این مهم منجر به خلق مزیت رقابتی پایدار برای سازمان می‌شود.
با توجه به دامنه‌ای از پروژه‌ها (از نظر تعداد کل پروژه‌های سازمان) که دفتر مدیریت پروژه در سازمان‌های پروژه‌محور مورد مطالعه تحت پوشش قرار می‌دهد می‌توان به نقش بااهمیت آن در این سازمان‌ها پی برد. هرچند ضرورت و نیاز به دفتر مدیریت پروژه در سازمان‌های پروژه‌محور صنعت نفت عموماً به منظور بهبود عملکرد و کاستن از ناکارآمدی‌هایی نظیر افزایش زمان و هزینه پروژه‌ها و کیفیت نامطلوب می‌باشد، ولی امید است مدیران ارشد با مشاهده کاسته شدن از مشکلات و معضلات مدیریت دانش به سبب وجود این نهاد سازمانی، تأثیر مثبت دفتر مدیریت پروژه را در غلبه بر این مشکلات و ایجاد بسترهای مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش و آموخته‌ها‌ی پروژه‌ها بیش از پیش درک کرده و در جهت ارتقای هرچه بیشتر آن پیش روند.
« فهرست منابع»
آتش‌فراز، رضا، کیوانلو، علی، و باقرپور، مرتضی (۱۳۹۰). راهنمای طراحی و پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه. تهران: ناقوس.
ابطحی، حسین، و صلواتی، عادل (۱۳۸۵). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
اربابی،‌ هانی (۱۳۸۶). بررسی موجودیت و تعیین چالش‌های پیاده‌سازی و ارائه مدلی برای پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، کاشف حقیقی، محمدعلی (استاد راهنما)، دانشکده معماری، دانشگاه شهید بهشتی.
اربابی، هانی، کاشف حقیقی، محمدعلی، صبحیه، محمدحسین، و احد، نظری (۱۳۸۷). بررسی موجودیت دفتر مدیریت پروژه در ایران. چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
اربابی، ‌هانی، نظری، احد، و کاشف حقیقی، محمد‌علی (۱۳۹۰). موجودیت دفتر مدیریت پروژه در سازمان‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌ایران. مهندسی صنایع و مدیریت شریف، ۲۷(۱)، ۵۵-۶۳٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...