سطح عملیاتی
سطح مدیریت
شکل ۲- ۲ انواع سیستم ها و سطوح مختلف اطلاعاتی ‏[۲۷]
۲-۴-۱- سطح عملیاتی[۲۸]: اطلاعات اولیه برای انجام امور روزمره و عادی از قبیل فروش، دریافت­های نقدی، حقوق، دستمزد و جریان مواد می باشد. هدف از این سطح پاسخ به سوالات روزمره و معمول است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۴-۱-۱- سیستم­های پردازش تراکنش[۲۹]: نقش اساسی در تولید گزارشات ساده از وضعیت ورودی-پردازش-خروجی[۳۰] سازمان دارد. عملیاتی نظیر محاسبه، خلاصه­سازی، مرتب­سازی، طبقه ­بندی و ذخیره سازی داده ­های سازمانی از جمله خواص این سیستم­ها است. سیستم­های انبار، کنترل موجودی، نگهداری و تعمیرات از این دسته می باشند.
۲-۴-۲- سطح دانش[۳۱]: به عنوان سیستم­های اتوماسیون اداری و دفتری که به گسترش اطلاعات و دانش جدید در سازمان­ها کمک می کنند.
۲-۴-۲-۱- سیستم­های مدیریت دانش[۳۲] و اتوماسیون اداری[۳۳]: مانند سیستم­های پست الکترونیک و ویدئو کنفرانس.
۲-۴-۳- سطح مدیریت[۳۴]: این سیستم­ها به منظور کنترل و نمایش وضعیت امور و تصمیم ­گیری پاسخ به این سوال به کار می روند که “آیا همه چیز بر وفق مراد است یا خیر؟”. گزارش های دوره ای، همچنین جایگاه سیستم­های پشتیبان تصمیم از این سطح به بالا می باشد. سیستم­های “چه می شود اگر[۳۵]” در این دسته جای دارند.
۲-۴-۳-۱- سیستم­های اطلاعات مدیریت[۳۶]: سیستم گزارش­گیری مدیریتی است که مدیران را در گزارش­گیری وضعیت ورودی-پردازش– خروجی به نحوی مطلوب­تر یاری می دهد.
۲-۴-۳-۲- سیستم­های پشتیبان تصمیم[۳۷]: سازمان را در استفاده از منابع داده­ای سازمانی به روش­های مختلف و حل یک مشکل نیمه ساخت یافته با فراهم­سازی اطلاعات یا ارائه پیشنهاد یاری می کند.
۲-۴-۴- سطح استراتژیک[۳۸]: این سیستم­ها در بلندمدت کارایی دارند و شامل تحلیل داخلی و محیطی می­شوند. مشتمل بر تطابق محیط خارجی با درون سازمان می­شوند. تفاوت عمده سطح استراتژیک با سطوح دیگر سازمان، برونگرایی و درونگرایی است.
۲-۴-۴-۱-سیستم­های اطلاعات اجرایی[۳۹] : این سیستم­ها به صورت ترکیبی از سیستم های اطلاعات مدیریت و سیستم های پشتیبان تصمیم هستند و علاوه بر محیط داخلی سازمان، پارامترها و اطلاعات محیط خارج از سازمان را نیز در می گیرند و به تصمیم ­گیری در سطوح بالای سازمانی کمک می­ کنند.از نظر عملیاتی، سازمان به ۵ حوزه عملیاتی: بازاریابی و فروش، تولید، مالی، حسابداری و منابع انسانی تقسیم می­ شود و در هر حوزه سیستم­های اطلاعاتی در سطوح مختلف دارای کارکردهای مختلفی طبق آنچه ذکر گردید می باشند.آنچه مهم است این است که سیستم­های ERP به طور کامل سطوح عملیاتی، مدیریت و استراتژیک سیستمی سازمان را پوشش می­ دهند به طوری که هسته مرکزی پوشش دهنده سطوح سیستم­های پردازش تراکنش و اطلاعات مدیریت هستند و ابزار­های تحلیل و تجزیه تجاری پوشش دهنده سطوح سیستم­های پشتیبان تصمیم و اطلاعات اجرایی در سازمان می باشند.۲-۵- معماریERPسیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان از نظر معماری می بایست ویژگی های ذیل را داشته باشد ‏[۹].طراحی ماژولار و شامل حداقل ماژول­های خاص کسب و کار مانند حسابداری، تولید، توزیع.استفاده از یک سیستم مدیریت پایگاه داده مرکزیدارای جریان داده یکپارچه میان ماژول­ها با واسط کاربری استانداردانعطاف پذیری با فرآیندهای بهبود یافته و تجربیات برترزمانی جهت سفارشی سازی برای یک سازمان خاصکارکرد بلادرنگ با پردازش های دسته­ای و برخط
توسعه بر پایه اینترنت
سیستم­های ERP در سطح سازمان­ها به صورت لایه­ای پیاده سازی می‌شوند. در اینجا یک نمونه از این معماری که توسط شرکت Info.Net ارائه شده است را شرح می دهیم. این معماری به صورت تحت وب می باشد یعنی حالتی که کاربران از طریق اینترنت یا اینترانت[۴۰] به برنامه ­های کاربردی مورد نظر دسترسی دارند. فناوری یا زبان مورد استفاده در این معماری Java می‌ باشد. ساختار کلی این معماری مطابق شکل ۲-۳ است:
شکل ۲- ۳ معماری ERP
۲-۵-۱- کاربر[۴۱] : کاربر حقیقی یا حقوقی که از طریق یک رایانه به اینترنت متصل می‌شود.
۲-۵-۲- مرورگر وب[۴۲]: کاربر از طریق مرورگر وب، صفحات وب را اجرا می‌کند. این مرورگر وب باید امکان اجرای Java را داشته باشد.
۲-۵-۳- سرویس دهنده[۴۳]: رایانه سازمان که کاربر برای اجرای برنامه های کاربردی باید به آن متصل شود. برای داشتن یک اتصال امن از مدل امنیتی [۴۴] SSL استفاده شده است که بین برنامه‌های کاربردی و سرویس
گیرنده[۴۵] قرار می‌گیرد. این روند شامل مراحل زیر می‌باشد :کاربر با بهره گرفتن از یک نام کاربری و کلمه عبور صحیح وارد شده و منوی صفحه اول به صورت HTML به کاربر ارسال می‌شود و برای او به نمایش در می‌آید.
منوی شروع بر اساس شناسایی که از طریق نام کاربری کاربر انجام داده برنامه های کاربردی مجاز برای کاربر مورد نظر لیست می‌شود. بر این اساس سطوح دسترسی برای کاربرهای مختلف تعریف می‌شود.
لایه واسط Java برای هر جلسه[۴۶] جدید یک اپلت[۴۷]JSH برای کاربر ارسال می‌کند.با بارگیری اولین JSH برای کاربر یک اتصال امن بین کاربر و سرویس دهنده توسط SSL برقرار می‌شود.پس از ارتباط کاربر با سرویس دهنده لایه واسط Java صفحات تعریف شده را برای نمایش به کاربر ارسال می‌کند.
در این مرحله کاربر به صورت واقعی از طریق این شبکه با لایه برنامه ­های کاربردی روی سرویس دهنده در تعامل خواهد بود.
۲-۵-۴- لایه پرس و جو / گزارش­گیری[۴۸]: مخصوص کاربرانی است که مجوز لازم برای اجرای عملیات مرتب سازی و نمایش داده ها را داشته باشند. همچنین امکان انجام دستورات SQL پیچیده برای عملیات گزارش­گیری پیچیده وجود دارد. از این طریق می‌توان یک گزارش­گیری خاص را تعریف و در منوهای یک کاربر خاص قرار داد.
۲-۵-۵- لایه برنامه ­های کاربردی[۴۹]: کلیه عملیات ها و جریان­های کاری در این بخش تعریف می‌شود. قوانین و منطق و فعالیت­های یک کسب وکار که برای عملیات تولید، توزیع و یا خدمات دهی لازم است در این لایه قرار دارد. همچنین در این لایه حالت­های ذخیره داده ها در پایگاه داده رابطه­ای تعیین می‌گردد. این لایه با بهره گرفتن از کد زبان C استاندارد نوشته شده است.
۲-۵-۶- لایه دسترسی به پایگاه داده[۵۰]: برای ساده سازی و خلاصه کردن دسترسی برنامه های کاربردی به پایگاه داده طراحی شده است. در این لایه کلیه عملیاتی که برنامه های کاربردی از پایگاه داده نیاز دارند قرار دارد. توسط این لایه امکان استفاده از پایگاه داده های رابطه­ای دیگر نیز وجود دارد.
۲-۶- چارچوب چرخه حیات سیستم ERP
این چارچوب دارای شش فاز[۵۱] و چهار بعد[۵۲] است که در آن فازها نشان دهنده­­ مراحل مختلف چرخه حیات سیستم ERP در سازمان و ابعاد معرف دیدگاه های[۵۳] مختلفی هستند که می توان با توجه به آن­ها فاز مورد استفاده را تجزیه و تحلیل و بررسی نمود [۳۸]. این چارچوب در شکل ۲-۴ نشان داده شده است.
مدیریت تغییر
افراد
فرایند
محصولشکل ۲- ۴ چارچوب چرخه حیات ERP [38]
۲-۶-۱- مراحل چرخه حیات سیستم ERP
یک سیستم ERP در طول چرخه حیات خود در یک سازمان دارای مراحل تصمیم ­گیری، انتخاب، پیاده سازی، کاربرد و نگهداری، تکامل و بازنشستگی است که در ادامه هر یک را به اختصار شرح می دهیم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...