مرحله­ چهارم- اجرای درس اصلاح شده: يک بار ديگر درس اصلاح شده تدريس می­ شود و معلمان برای مشاهده حاضر می­شوند. به علاوه از بيرون مدرسه هم يک ناظر برای مشاهده­ تدريس دعوت می­ شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مرحله­ پنجم- بازخورد و تهيه­ی گزارش: برای باز انديشی دوباره جلسه­ای تشکيل می­ شود. معلمان و ناظر بيرونی در بحث و گفتگوها شرکت می­ کنند. در نهايت، درس پژوهشی که خلاصه­ی همه جلسات در آن بيان می شود و در قالب يک کتابچه در کتابخانه نگهداری می­ شود(يوشيدا،1999).
الگوی فرناندز[111] و همکاران
اين مدل توسط فرناندز و عده ای از همکاران از گروه تحقيقاتی درس­پژوهی(LSRG)[112] در سال 2001 ارائه شد، شامل پنج مرحله است. اين مراحل مانند مراحل مدل يوشيدا است، با اين تفاوت که مرحله­ چهارم در اين مدل، اختياری است. چرخه­ای از اين مدل در شکل شماره­ 2 خلاصه می­ شود.
شکل شماره 2. الگوی درس پژوهی فرناندز و همکاران (فرناندز،يوشيدا، چاکشی و کنون،2001)
نشست های گروهی
درس پژوهشی(1)
نشست های گروهی
درس پژوهشی (2)
نشست های گروهی
اختياری
(آماده شدن و تحقيق)
(اجرا)
(بازتاب و اصلاح)
(اجرا)
(بازتاب و ثبت داده ها و نتايج)
الگوی تاکاهاشی[113]
در چرخه­ی درس­پژوهی از ديدگاه تاکاهاشی که در سال 2001 بيان شد، ظهور انديشه­های نو و ايده­های جديد است که هويت اصلی درس­پژوهی را تشکيل می­دهد. اين مدل نيز مراحلی مانند مدل يوشيدا و مدل فرناندز دارد. به علاوه خروجی اصلی درس­پژوهی در اين مدل، ايده­های خلاقانه­ی جديدی است که در جای خود، می ­تواند مشکلات يادگيری دانش ­آموزان را حل کند(تاکاهاشی،2005؛ ايوبيان، 1385 الف).
چرخه ای از اين مدل در شکل شماره­ 3 بيان شده است:
شکل شماره 3. الگوی درس پژوهی تاکاهاشی(تاکاهاشی و يوشيدا،2004؛تاکاهاشی،2005)
شرکت کنندگان در
درس پژوهی
بازآزمايی طرح درس ايده جديد
در کلاس درس
اجرای مجدد طرح درس و آزمودن آن
گروه درس پژوهی
تدريس درس پژوهشی
تدريس درس پژوهشی
بحث و تبادل نظر
تجديد نظر در نقشه ی درس پژوهشی
طراحی نقشه ی درس پژوهشی
مدل فرناندز-يوشيدا
اين مدل شامل شش مرحله است و در سال 2004 توسط فرناندز و يوشيدا مطرح شد.
مرحله­ اول- برنامه­ريزی درس­پژوهشی : اين مرحله با برنامه­ريزی برای درس پژوهشی شروع می­ شود. معلمان به صورت مشترک به بيان ايده­های خود می­پردازند. اين برنامه­ريزی براساس تجربيات گذشته، مشاهدات دانش ­آموزان فعلی و بررسی درس­های پژوهشی قبلی صورت می­گيرد. در پايان اين مرحله، طرح درسی با جزئيات کافی آماده می­ شود.
مرحله­ دوم- مشاهده­ اجرای درس پژوهشی: در اين مرحله يکی از معلمان درس را برای دانش­آموزانش تدريس می­ کند و معلمان ديگر که در تهيه­ی درس شرکت داشتند آن را مشاهده می­ کنند.
مرحله­ سوم- بحث و گفتگو درباره درس پژوهشی: معلمان برای بازخورد بر روی درس تدريس شده، جلسه تشکيل می­ دهند و پيشنهادها و انتقادهای خود را که حاصل از مشاهدات است، ارائه می کنند.
مرحله­ چهارم- اصلاح درس پژوهشی: بعد از بحث درباره ی مشاهدات کلاسی، بعضی از گروه های درس پژوهی کار خود را متوقف می کنند و برخی ديگر به اصلاح آن پرداخته و برای اجرای مجدد، طرح درس اصلاح شده را آماده می­ کنند.
مرحله­ پنجم- تدريس طرح درس جديد[114]: بعضی از گروه­ ها که می­خواستند کارشان را ادامه دهند، طرح درس اصلاح شده را مجدداً تدريس می­ کنند. بعضی اوقات يک معلم درس واحدی را برای دو کلاس، يا در يک کلاس، تدريس می­ کند، که يک مورد بسيار جالب می­باشد. يک دليل برای انجام اين مرحله آن است که به وسيله­ی تغيير در معلم يا دانش ­آموزان، يک بستر وسيع از تجربيات برای گروه تهيه می­ شود.
مرحله­ ششم- بازانديشی مشارکتی درباره ی طرح درس اصلاح شده: معلمان مجدداً به بحث روی درس می­پردازند. اين بار گفتگوها روی عقايد و پيشنهادات متمرکز است. سپس با ثبت اين ايده­ها منبع خوبی برای آينده به دست خواهند آورد(فرناندز و يوشيدا، 2004).
مدل ريچاردسون[115]
مدل ريچاردسون که در سال 2004 مطرح شد، شامل هفت مرحله­ زير است :

    • تشکيل گروه درس پژوهی؛
    • تمرکز بر درس پژوهی؛
    • طراحی نقشه برای درس پژوهشی؛
    • آماده شدن برای مشاهده؛
  • تدريس و مشاهده؛
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...