. ابن اثیر، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص ۶۵۵ ↑
. انفال/ ۷۴: «و کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا به جهاد پرداخته، و کسانى که [مهاجران را] پناه داده و یارى کرده‏اند، آنان همان مؤمنان واقعى‏اند، براى آنان بخشایش و روزى شایسته‏اى خواهد بود.» ↑
. شریف الرضى، محمد بن حسین، پیشین، ح ۴۶۵: « به خدا سوگند آن­ها اسلام را پروراندند، چونان مادرى که فرزندش را بپروراند، با توانگرى، با دست‏هاى بخشنده، و زبان­هاى برنده و گویا.» ↑
. فیومى، احمد بن محمد، پیشین، ج‏۲، ص ۳۷۱ ↑
. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج‏۳، ص۱۲۰ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج‏۹، ص ۲۱۳ ↑
. این عبارت یک ضرب المثل است و در مورد هر چیزی که سریع انجام شود یا هرکسی که سریع تغییر موضع دهد، استفاده می­ شود. ↑
. شوری/ ۲۳: « بگو: «به ازاى آن [رسالت‏] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان.» و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهیم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.» ↑
. طباطبایی، سید محمد حسین، پیشین، ج۱۸، ص۴۳ ↑
. قمى، على بن ابراهیم‏، پیشین، ج۲، ص۲۷۵
«سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ یَقُولُ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ «قُلْ‏ لا أَسْئَلُکُمْ‏ عَلَیْهِ‏ أَجْراً- إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی‏ الْقُرْبى‏» یَعْنِی فِی أَهْلِ بَیْتِهِ قَالَ: جَاءَتِ الْأَنْصَارُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالُوا: إِنَّا قَدْ آوَیْنَا وَ نَصَرْنَا فَخُذْ طَائِفَهً مِنْ أَمْوَالِنَا- فَاسْتَعِنْ بِهَا عَلَى مَا نَابَکَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» یَعْنِی عَلَى النُّبُوَّهِ «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏» یَعْنِی فِی أَهْلِ بَیْتِهِ ثُمَّ قَالَ: أَ لَا تَرَى أَنَّ الرَّجُلَ یَکُونُ لَهُ صَدِیقٌ- وَ فِی نَفْسِ ذَلِکَ الرَّجُلِ شَیْ‏ءٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ فَلَا یَسْلَمُ صَدْرُهُ- فَأَرَادَ اللَّهُ أَنْ لَا یَکُونَ فِی نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ شَیْ‏ءٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ [أُمَّتِهِ‏] فَفَرَضَ عَلَیْهِمُ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى- فَإِنْ أَخَذُوا أَخَذُوا مَفْرُوضاً- وَ إِنْ تَرَکُوا تَرَکُوا مَفْرُوضا» ↑
. تکویر/۱و۲: « آن­گاه که خورشید به هم درپیچد، و آن­گه که ستارگان همى تیره شوند» ↑
. انفطار/ ۲: «و آن­گاه که اختران پراکنده شوند» ↑
. انبیاء/۳۴: « و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] قرار ندادیم. آیا اگر تو از دنیا بروى آنان جاویدانند؟» ↑
. آل عمران/۱۸۵ ؛ انبیاء / ۳۵ ؛ عنکبوت/ ۵۷: « هر نفسى چشنده [طعم‏] مرگ است.» ↑
. آل عمران/ ۱۴۴: « و محمد، جز فرستاده‏اى که پیش از او [هم‏] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمى‏گردید؟ و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانى به خدا نمى‏رساند، و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد.» ↑
. ابن اثیر، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص ۶۵۵ ؛ همان، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ج‏۴، ص۱۳۴ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج‏۱۱، ص۵۸۰ ↑
. تهرانی، مجتبی، پیشین، ص۱۴۵ ↑
. فرقان/۱۵ ↑
. منتظری، حسینعلی، پیشین، ص۲۷۷ ↑
. توبه/۱۳: « چرا با گروهى که سوگندهاى خود را شکستند و بر آن شدند که فرستاده [خدا] را بیرون کنند، و آنان بودند که نخستین‏بار [جنگ را] با شما آغاز کردند، نمى‏جنگید؟ آیا از آنان مى‏ترسید؟ با این­که اگر مؤمنید خدا سزاوارتر است که از او بترسید.» ↑
. نساء/ ۱۳۱: « و اگر کفر ورزید [چه باک؟ که‏] آن­چه در آسمان­ها و آن­چه در زمین است از آنِ خداست، و خدا بى نیاز ستوده [صفات‏] است.» ↑
. لقمان/۱۲: «و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بى‏نیاز ستوده است.» ↑
. فراهیدی، خلیل بن احمد، پیشین، ج‏۴، ص ۳۰۲ ؛ ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، پیشین، ج‏۲ ، ص۸۷ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج‏۴، ص۲۶۱ ↑
. یوسف/۸۶: «گفت: «من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا مى‏برم، و از [عنایت‏] خدا چیزى مى‏دانم که شما نمى‏دانید.» ↑
. همزه/ ۸- ۶: «آتشِ افروخته خدا [یى‏] است. [آتشى‏] که به دل­ها مى‏رسد. و [آتشى که‏] در ستون­هایى دراز، آنان را در میان فرامى‏گیرد.» ↑
. علق/۱۴: « مگر ندانسته که خدا مى‏بیند؟» ↑
. بقره/۹۶ ؛ و آیات مشابه آن: آل عمران/۱۶۳ ؛ مائده/۷۱ ؛ انفال/۳۹: « و خدا بر آن­چه مى‏کنند بیناست.» ↑
. بقره/۱۱۰ و آیات مشابه آن: بقره/۲۳۳ و۲۳۷ و۲۶۵ ؛ آل عمران/۱۵۶ ؛ انفال/۷۲ ؛ هود/۱۱۲ ؛ سبأ/۱۱ ؛ فصلت/۴۰ ؛ حجرات/ ۱۸ ؛ حدید/۴ ؛ ممتحنه/ ۳ ؛ تغابن/ ۲ ؛ احزاب/۹ و فتح/ ۲۴: « آرى، خدا به آن­چه مى‏کنید بیناست» ↑
. آل عمران/۱۵ و ۲۰ ؛ غافر/۴۴: « و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست.» ↑
. شعراء/ ۲۲۷ : « مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آن­که مورد ستم قرار گرفته‏اند یارى خواسته‏اند. و کسانى که ستم کرده‏اند به زودى خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت.» ↑
. سبأ/۴۶: « بگو: «من فقط به شما یک اندرز مى‏دهم که: دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگى ندارد. او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشداردهنده‏اى [بیش‏] نیست.» ↑
. فصلت/۵: « و گفتند: «دل­هاى ما از آن­چه ما را به سوى آن مى‏خوانى سخت محجوب و مهجور است. و در گوش­هاى ما سنگینى و میان ما و تو پرده‏اى است پس تو کار خود را بکن ما [هم‏] کار خود را مى‏کنیم.» ↑
. طباطبایی، سید محمدحسین، پیشین، ج۱۷، ص۳۶۰ ↑
. هود/ ۱۲۲: «و منتظر باشید که ما [نیز] منتظر خواهیم بود.» ↑
. منتظری ، حسینعلی، پیشین، ص ۳۲۴ ↑
. محمد / ۲۴: «آیا به آیات قرآن نمى‏اندیشند؟ یا [مگر] بر دل­هایشان قفل­هایى نهاده شده است؟» ↑
. مطففین/ ۱۴: « نه چنین است، بلکه آن­چه مرتکب مى‏شدند زنگار بر دل­هایشان بسته است.» ↑
. نحل/ ۱۰۷و۱۰۸: « آنان کسانى‏اند که خدا بر دل­ها و گوش و دیدگانشان مُهر نهاده و آنان خود غافلانند.» ↑
. ق/ ۲۲: « [به او مى‏گویند:] «واقعاً که از این [حال‏] سخت در غفلت بودى. و [لى‏] ما پرده‏ات را [از جلوى چشمانت‏] برداشتیم و دیده‏ات امروز تیز است.» ↑
. زمر/ ۴۷: « و اگر آن­چه در زمین است، یکسره براى کسانى که ظلم کرده‏اند باشد و نظیرش [نیز] با آن باشد، قطعاً [همه‏] آن را براى رهایى خودشان از سختى عذابِ روز قیامت خواهند داد، و آن­چه تصوّر [ش را] نمى‏کردند، از جانب خدا برایشان آشکار مى‏گردد.» ↑

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

. غافر/ ۷۸ : « پس چون فرمان خدا برسد به حقّ داورى مى‏شود، و آن­جاست که باطل‏کاران زیان مى‏کنند.» ↑
. مفید، محمد بن محمد، الأمالی ، ص ۴۱ و۴۰ ↑
. اربلى، على بن عیسى،‏ پیشین، ج‏۱، ص ۴۸۹ ↑
. طبرى‏، محمد بن جریر بن رستم، ص ۱۱۸ ↑
. مترجم این بخش سید جواد حسینی است. ↑
. ابن اثیرجزری ، مبارک بن محمد، پیشین، ج‏۵، ص ۲۷۸ ؛ ابن منظور، محمد بن مکرم ، پیشین، ج‏۲، ص۱۹۸ ؛ طریحى، فخر الدین، پیشین، ج‏۲، ص ۲۶۹ ↑
. انفال/۳۳: «و [لى‏] تا تو در میان آنان هستى، خدا برآن نیست که ایشان را عذاب کند، و تا آنان طلب آمرزش مى‏کنند، خدا عذاب‏کننده ایشان نخواهد بود.» ↑
. نساء/۶۵: « ولى چنین نیست، به پروردگارت قَسَم که ایمان نمى‏آورند، مگر آن­که تو را در مورد آن­چه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند سپس از حکمى که کرده‏اى در دل­هایشان احساس ناراحتى [و تردید] نکنند، و کاملًا سرِ تسلیم فرود آورند.» ↑
. احزاب/۴۶: «و دعوت‏کننده به سوى خدا به فرمان او، و چراغى تابناک» ↑
. آل عمران/۳: « این کتاب را به حق [و به تدریج‏] بر تو نازل کرد» ↑
. شعراء /۱۹۴-۱۹۲: « و راستى که این [قرآن‏] وحى پروردگار جهانیان است. روح الامین آن­ را بر دلت نازل کرد» ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...