فایل شماره 3505 |
۱-۸٫ ویژگیهای فردی پاسخگویان
جدول شماره (۱-۲): فرایند عملیاتی کردن متغیرهای زمینهای
اطلاعات فردی پاسخ دهنده:
جنسیت:
یک مقوله اجتماعی است و مشمول رفتار، نقش و حضور اجتماعی زن و مرد می باشد.
مرد £ زن £
سن :
منظور از سن طول عمر افراد از تولد تا مرگ میباشد. در این پژوهش سن پاسخگویان را به چهار دسته کمتر از ۳۰ سال، بین ۳۰ تا ۴۰ سال، بین ۴۰ تا ۵۰ سال و بالاتر از ۵۰ سال نظر گرفته شده است.
کمتر از ۳۰ سال£ بین ۳۱ تا ۴۰ سال£ بین ۴۱ تا ۵۰ سال£ بالاتر از ۵۰ سال£
میزان تحصیلات:
منظور از تحصیلات، تعیین مدرک تحصیلی پاسخگویان در هر یک از سطوح سه گانه لیسانس، فوق لیسانس و دکترا است
کارشناسی £ کارشناسی ارشد£ دکترا £
سابقه خدمت:
میزان سال های خدمت در شرکت نفت و گاز غرب استان کرمانشاه می باشد.
زیر ۵ سال£ بین ۵ تا ۱۰سال£ بین ۱۰تا ۱۵سال£ ۱۵ تا ۲۰ سال £ ۲۰ سال و بالاتر£
فصل دوم
ادبیات تحقیق
-
- مقدمه
-
- بخش اول: مبانی نظری متغیر (ارزیابی عملکرد)
-
- بخش دوم: پیشینه ی تحقیق (داخلی و خارجی)
-
- چارچوب نظری تحقیق
-
- مدل مفهومی تحقیق
بخش اول: مبانی نظری متغیر ارزیابی عملکرد
۲-۱٫ مقدمه
جهان به ویژه جهان تجارت در حال تغییر و تحول است. این تغییر و تحول به دو دلیل رخ داده است، اول اینکه پیشرفت های تکنیکی منجر به کوچک گشتن جهان شده است و دوم اینکه انتظارات مشتریان تغییر یافته است و معمولاً این انتظارات به دلیل افزایش تحصیلات و افزایش آگاهی افزایش یافته است. این دو طبقه از تغییر اثرات قابل توجهی بر بسیاری از کسب و کارها داشته است و این امر تعجب بر انگیز نیست که به طور فزاینده ای شاهدیم که این دو طبقه از تغییرات اثر مشابهی بر خدمات بخش دولتی نیز داشته اند(بولتن۱، ۲۰۰۳). به طوریکه باعث ظهور بحث مدیریت دولتی نوین در دهه ۹۰ گشته اند و منجر به بکار گیری نظامهای مدیریت قابل انعطاف که بخش خصوصی پیشگام استفاده از آنهاست توسط دولت ها شده اند. تکنولوژی به طور خاص مستقل از بخش می باشد. بسیاری از فرایند های تجاری که به وسیله تکنولوژی بهبود یافته و یا حتی انتقال داده شده است، در بخش دولتی هم وجود دارد و اگر درسهای یاد گرفته شده از بخش خصوصی به سازمانهای بخش دولتی منتقل نگردد تعجب برانگیز خواهد بود(بولتن[۳۳]). اما باید به این نکته توجه داشته باشیم هر چند سیستم های مدیریت عملکرد هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مورد توجه قرار می گیرند؛ اما محققانی که رفتار سازمانهای دولتی را مورد مطالعه قرار می دهند اخیراً به این واقعیت توجه نموده اند که بخش دولتی از بخش خصوصی متفاوت می باشد بنابراین مشوق هایی که در سازمانهای بخش دولتی نیز به کار گرفته می شوند متغیر از سازمانهای بخش خصوصی هستند(ویلسون و پراپر[۳۴]، ۲۰۰۳). گذشته از پیگاه قانونی ارزیابی عملکرد در کشورها و صرف نظر از حد و مرزی که بابت آن در نظر گرفته می شود ضرورت ارزیابی اعمال و تصمیمات مدیران و عملکرد دستگاه ها در شرایطی که به دلیل محدودیت امکانات، خواسته ها و تقاضاهای در حال افزایش اقتصادی و اجتماعی از سوی آحاد مختلف جامعه در برابر دولت ها قرار دارد شرط پاسخ گویی به نیازهای مطرح شده و دستیابی به هدفهای پیشرفت و توسعه و برقراری نوعی تعادل بین تقاضا و استفاده از منابع جامعه از طریق ارزیابی و نظارت مستمر و جامع قلمداد می گردد. کیفیت و اثربخشی مدیریت نظام اجرایی عامل حیاتی و مهم در تحقق برنامه های توسعه و کامیابی و رفاه ملت ها است. بنابراین در ادامه این بحث تلاش شده است تا مبانی نظری مرتبط با ارزیابی عملکرد و کارایی و اثر ارزیابی عملکرد بر کارایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ابتدا مبانی نظری مربوط به ارزیابی عملکرد و در مرحله بعدی مبانی نظری مرتبط با کارائی ارائه گردد.
۲-۲٫ تاریخچۀ ارزیابی
سابقه ارزیابی به گذشته های بسیار دور بر می گردد. مطالعات نشان می دهد که همواره در شکل گیری اجتماعات بشری تحت عنوان قبایل، پدیده تقسیم کار در بین اعضای قبیله در مواردی نظیر شکار، ایجاد امکان استراحت و غیره وجود داشته است. در این دوران ارزیابی عملکرد به صورت ابتدایی موجود بوده است به گونه ای که افراد موفق به گرفتن پاداش یا احتمالاً ترفیع مقام نایل
می شدند. نظام ارزیابی عملکرد به صورت رسمی ، در سطح فردی و سازمانی از سال ۱۸۰۰ میلادی توسط رابرت اون در استکاتلند در صنعت نساجی برای اولین بار مطرح گردید به طوری که کالاهای تولید شده با بهره گرفتن از چوب هایی در رنگهای مختلف درجه بندی شدند که این کار در واقع نوعی ارزیابی از کیفیت و یا ستاده سازمان بوده است . در عصر حاضر ارزیابی عملکرد در مقایسه با گذشته تکامل یافته و همپا با سایر توسعه اندیشه های مدیریت، فرایند، ماهیت و کارکرد های آن توسعه و گسترش زیادی یافته است(حقیقی و رعنایی، ۱۳۷۶: ۳۹).
۲-۳٫ تعاریف ارزیابی و ارزشیابی
از نظر لغوی ارزیابی[۳۵] به معنی تعیین ارزش چیزی است. اولین تعریف ارزیابی به نام رالف تایلر ثبت شده است او ارزیابی را
وسیله ای جهت تعیین میزان رسیدن برنامه به هدفهای آموزشی می داند. در این تعریف هدفهای آموزشی به تغییرات مطلوب اشاره می کند که انتظار می رود در اثر اجرای برنامه آموزشی در رفتار فراگیران حاصل آید. گورن هانتیک، مانوئل زیمبلس، مارتین گادفری معتقدند که ارزیابی به تجزیه و تحلیل بازده و هزینه یک طرح پس از اجرای آن می پردازد، که اگر ارزیابی در حیطه اجرای طرح انجام پذیرد اهداف آن بهبود مدیریت برنامه و یا اتخاذ تصمیم برای ادامه و گسترش یا تجدید نظر در طرح خواهد بود(حاجی کریمی، ۱۳۷۵: ۱۶۷).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-04] [ 10:39:00 ب.ظ ]
|